Noten Informatie

Gezond tussendoortje: noten

 

De laatste jaren zijn noten in populariteit toegenomen. Dit is een positief gegeven, want noten dragen bij een gezond en volledig voedingspatroon. Let wel; het gaat hier om ongebrande en ongezouten noten, dus niet om borrelnootjes en andere gekruide en bewerkte noten. 

Gezonde vetten

Noten zijn vooral gezond vanwege hun hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetten. Dit zijn gezonde vetten die een positieve werking hebben op verschillende lichaamsprocessen, waaronder de instandhouding van een juist cholesterolgehalte in het bloed. Vooral walnoten en amandelen hebben een gunstig effect op het cholesterol. Daarnaast zijn noten een goede bron van mineralen, vezels en proteïnen. Ook zijn noten glutenvrij, wat maakt dat ze geschikt zijn voor personen met een glutenallergie en/of een glutenintolerantie. 

Een handvol noten

Uit een onderzoek over noten, gedaan door Harvard University, bleek dat personen die dagelijks een handvol noten consumeren 20% minder kans hebben om te overlijden aan welke oorzaak dan ook, dan personen die geen noten eten. Wat vooral opviel was dat de kans op het overlijden door hart- en vaatziekten met 29% afnam bij dagelijkse consumptie van noten. Dit is vooral te wijden aan het feit dat noten veel meervoudig onverzadigde vetten bevatten, welke een positief effect hebben op hart- en bloedvaten. Ook nam door consumptie van noten de kans om te overlijden aan kanker met 11% af. 

Hieronder volgt een overzicht van de eigenschappen van de meest bekende noten.

Amandelen: Amandelen vallen eigenlijk onder de steenvruchten, net als abrikozen en perziken. Amandelen bevatten veel eiwitten (19%), vetten (52%) en koolhydraten (20%) Ook bevatten ze veel vezels en vitamine K, B2 en B3.

Cashewnoten: Cashewnoten bevatten ongeveer 17% eiwit en 40-45% vet. Qua verzadigde vetten bevatten cashews caprylzuur en laurinezuur, welke schimmelbestrijdend en antiviraal werken. Ze bevatten relatief veel koolhydraten, namelijk 30%. Cashewnoten zijn rijk aan magnesium, koper, seleen, zink, natrium en vitamine B5.

Hazelnoten: Hazelnoten bevatten 13-15% eiwit, hebben een vetgehalte van 50% en ze bestaan voor 10% uit koolhydraten. Daarnaast bevatten hazelnoten veel van het sporenelement mangaan, net als de vitaminen B1 B6 en B11. De kenmerkende geur van hazelnoten is te danken aan de stof filbertoon, welke 700 keer meer in kracht toeneemt als de noten gebakken of gekookt worden. Ook bevatten hazelnoten het ontgiftende en anticarcinogene fytonutrient ellaginezuur.

Macadamia’s: Macadamianoten bevatten 8% eiwit en 15% koolhydraten. Macadamia’s hebben het hoogste vetgehalte, zo’n 73%.  Macadamia’s bevatten veel vitamine B1 en B6.

Paranoten: Paranoten hebben een eiwitgehalte van 15% en een vetpercentage van ongeveer 65%. Ze bevatten slechts 2% koolhydraten en hebben een hoog gehalte aan selenium, magnesium, kalium, zink, fosfor en vitamine B1.

Pecannoten: Pecannoten bevatten 8% eiwit en 18% koolhydraten. Het vetgehalte is 68%. Ook bevatten ze veel vitamine B1.

Pistachenoten: Pistachenoten bevatten 20% eiwit en 20% koolhydraten. Het vetgehalte is 50%. Pistachenoten zijn rijk aan kalium, natrium en vitamine A en B1. De groene kleur van pistachenoten is te danken aan de ontgiftende stof chlorofyl.

Walnoten: Walnoten bestaan voor 15% uit eiwit, waaronder het aminozuur gluthation, wat antioxidanteigenschappen heeft. 16% van de walnoot bestaat uit koolhydraten. Relatief bevatten walnoten de meeste omega 3, wat ontstekingsremmend werkt. Walnoten hebben een goede calcium/magnesiumverhouding en ze bevatten veel viatmine B6 en B11, en het fytonutrient ellaginezuur. Een handje walnoten bevat meer antioxidanten, dan een glas rode wijn.

Tussendoortje

Vanwege hun hoge gehalte aan gezonde vetten, mineralen en eiwitten zijn noten zeer geschikt als tussendoortje. Daarnaast zorgen noten door het hoge gehalte aan goede vetten en eiwitten voor een lang verzadigd gevoel, waardoor men na consumptie van noten niet snel weer trek krijgt. Noten zijn lekker om zo te eten, maar ook door de yoghurt, kwark of salade zorgen noten voor meer smaak. Voor een iets zoetere smaak kunnen noten gecombineerd worden met rozijnen of cranberry’s. 

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2015 - 2017 Lifestyle Wijn en Delicatessen.Uw kaas en wijn specialist | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel

Om deze webwinkel te bezoeken moet u 18 jaar of ouder zijn.